Základní škola Opočenská Dobruška patří ke školám, které hned zpočátku zařadily etickou výchovu do svého školního vzdělávacího programu. I letos se podařilo získat grant na pokračování úspěšného dlouhodobého projektu nazvaného „V téhle hře zvané ŽIVOT máme každý svou roli.“ Jeho nedílnou součástí bylo i celoškolní kulturní motivační dopoledne, které se uskutečnilo v úterý 8. listopadu. Již podruhé tak dostali žáci naší školy příležitost k setkání se středoškolskými studenty oboru gastronomie ze SPŠ, SOŠ a SOU v Novém Městě nad Metují.
V kulturním zařízení Pyramida v rámci projektového dne „Kultura na talíři“ absolvovali naši žáci praktickou ukázku stolničení a aranžování slavnostních tabulí, kterou si pro ně připravili středoškoláci pod vedením učitele odborného výcviku Michala Šubrta. Žáci si s velkým zájmem vyslechli přednášku o etiketě. S úžasem si prohlédli slavnostně prostřené tabule ke svátečním příležitostem, jako je svatba, Velikonoce, svátky a narozeniny nebo Vánoce. Ve spolupráci se studenty skládali z ubrousků různé druhy prostírání.
Nejvíce je však zaujala prožitková hra. Žáci se postupně ocitli v roli kuchařů, číšníků, barmanů a hostů v restauraci. Sami se s nadšením zapojili do přípravy a servírování různých druhů zeleninových a ovocných předkrmů. Všichni se shodli na tom, že z čerstvých a kvalitních surovin není vůbec těžké rychle připravit chutný pokrm. Nenásilnou formou tak byly připomenuty hlavní zásady zdravé výživy, hygieny, kulturního chování u stolu a používání příborů, talířů a sklenic určených pro různé chody jídel. Největší zájem u nich vzbudila ukázka přípravy flambovaných plněných palačinek a vrcholem pak byla další prožitková hra, kde si žáci vyzkoušeli práci barmanů a pro své spolužáky namíchali chutné a hlavně zdravé ovocné nápoje. Ti nejšikovnější poté asistovali studentům i při přípravě a servírování lehkých chutných dezertů.
Velké poděkování patří učiteli odborného výcviku Michalu Šubrtovi a zároveň i jeho studentům, kteří dokázali, že se naši žáci ze společného setkání vrátili plni nových dojmů. Plánují, jak získané znalosti, dovednosti a zkušenosti využijí ve škole v hodinách pracovního vyučování a hlavně v praktickém životě. Už se těší, jak si doma zahrají na hostitele a svým rodičům a kamarádům připraví zdravý pokrm nebo nápoj, který jim nejvíce zachutnal.