Cílem základní školy speciální je poskytovat žákům, kteří pro svůj stupeň postižení nejsou schopni se vzdělávat dle učebních osnov základní školy, takové prostředí, ve kterém je respektována jejich individualita, ve kterém zažijí úspěch a jsou vedeni k co nejvyšší míře samostatnosti.
Preferujeme individuální přístup ke každému žákovi. Spolupracujeme velmi úzce s rodiči, se speciálně pedagogickými centry, s pedagogicko-psychologickými poradnami, s pediatry, klinickými psychology i psychiatry. Dvakrát do měsíce dochází do školy klinická logopedka, které pracuje se žáky s narušenou komunikační schopností. Dvakrát do měsíce dochází do školy fyzioterapeutka.
Pro práci s žáky má základní škola vytvořeny specifické podmínky. Jedním z nich je nižší počet žáků ve třídách – žáci základní školy speciální jsou ve třídě v počtu 4 až 6 žáků. Při sníženém počtu žáků ve třídách mají učitelé možnost důkladně poznat žáka, jeho schopnosti, možnosti i individuální zvláštnosti; přizpůsobit pracovní postupy a tempo práce možnostem žáka a umožnit mu tak získat potřebné vědomosti, dovednosti a návyky.
Tým kvalifikovaných pedagogů, asistentů pedagoga se snaží:
• rozvíjet psychické a fyzické schopnosti a předpoklady žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, souběžným postižením více vadami a autismem,
• vybavovat je takovými vědomostmi, dovednostmi a návyky, které jim umožní, aby se v maximální možné míře zapojili do společenského života.
Ve třídách základní školy speciální působí vždy několik pedagogických pracovníků – učitel, asistent pedagoga.
Při výchově a vzdělávání jsou využívány speciální metody práce a speciální aktivity. Pedagogičtí pracovníci využívají speciálních, kompenzačních, rehabilitačních a relaxačních pomůcek.
Na základě doporučení ŠPZ žákům vytváříme individuálně vzdělávací plány.
Spolupracujeme s odborníky: klinickými psychology, speciálně pedagogickými centry, pedagogicko-psychologickými poradnami, logopedy, psychiatry.
Ve škole působí výchovný poradce a školní metodik prevence.
Speciální aktivity:
• logopedie
• fyzioterapie
• plavání
• projektové a projektové dny
• využití IT ve vyučovacích hodinách
Žáci mohou využívat doplňkových služeb:
• stravování v místním gymnáziu,
• školní družinu,
• zájmovou činnost.